Vad är hälsa?

Om du fick frågan: vad är hälsa? Vad skulle du då svara?
Jag ställde mig själv den frågan och har nu suttit och funderat en lång stund på vad hälsa är enligt mig. Jag tror nog att de flesta tror sig veta vad hälsa är, men när man sedan ska förklara sig så är det inte lika lätt. Det beror på att hälsa är ett ord som täcker ett så stort område och därför är det svårt att sätta fingret på någonting specifikt och säga att det här är hälsa.

 

Hälsa för mig är hur jag mår, fysiskt och psykiskt.

 

God fysisk hälsa; är när min kropp mår bra.

Frånvaro från sjukdomar – starkt immunförsvar

Bra kondition – starkt hjärta och lungor, frånvaro av övervikt

Starka muskler – frånvaro av skador och övervikt

Goda matvanor

Bra sömn

 

God psykisk (och emotionell) hälsa; själsligt välbefinnande

Bra självkänsla – tycker om sig själv

Bra självförtroende – tror på sig själv

Tänker klart och sammanhängande

Förmåga att hantera stress, spänning, depression och ångest

Förmåga att uppleva känslor som rädsla, glädje, vrede, sorg

Förmåga att uttrycka dessa känslor på lämplig sätt


Någonting som man ofta glömmer när man talar om hälsa är vilken social situation man befinner sig i och hur mycket den påverkan om man har god eller dålig hälsa. Vikten av att ha människor omkring sig som bryr sig väger tungt för vilket hälsotillstånd man befinner sig i. Även om man har god fysiks hälsa och dog psykisk hälsa kan man må dåligt eftersom man befinner sig i en dålig social situation. Relationer är viktiga för oss människor och hänger därför ihop med vår hälsa.


En till del som glöms bort är hur viktigt det är att känna mening med det man gör och sitt liv. Känner man misstro till sin existens påverkar det hälsan.

 

God hälsa är när alla livets delar är i balans

Kroppen – fysiska hälsan

Själen – psykiska hälsan

Social situation – vänner, familj, arbetskamrater

Existensen - min mening med mitt liv


 

 


Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

ja..du täckte väl in alla betydelser där =)



kram och hoppas du har en välmående onsdag!

2008-08-06 @ 17:33:36
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Tobias

svar: tack! yes verkligen. :P

2008-08-06 @ 20:04:13
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0